środa, 23 października 2013

Korespodencja elektroniczna

Poczta elektroniczna lub krótko e-poczta, (ang. electronic mail krótko e-mail) – usługa internetowa, w nomenklaturze prawnej określana zwrotem świadczenie usług drogą elektroniczną, służąca do przesyłania wiadomości tekstowych, tzw. listów elektronicznych – stąd zwyczajowa nazwa tej usługi.


Jak zdobyć własny adres pocztowy?

Założenie bezpłatnego konta poczty elektronicznej umożliwia wiele serwisów internetowych. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce hasło konto pocztowe.

Aby utworzyć własne konto pocztowe, musisz:
-odszukać serwis oferujący możliwość założenia konta pocztowego,
-na stronie serwisu znaleźć dział związany z pocztą,
-wybrać opcję załóż konto lub podobną.

Po poprawnym wypełnieniu formularza i jego akceptacji przez serwis konto pocztowe jest gotowe do użytku :)

Cechy dobrego hasła.

Dobre hasło powinno:
-zawierać minimum 8 znaków (im dłuższe, tym lepsze)
-zawierać małe i wielkie litery, choć jedną cyfrę oraz znak specjalny (np. !@$%^&),
-być zmieniane co jakiś czas.

Dobre hasło nie powinno:
-ograniczać się do jednego słowa,
-być jedynie kombinacją sąsiadujących znaków na klawiaturze (np.qwerty).

Jak odebrać pocztę w miejscu publicznym?

Jeśli nie ma się dostępu do swojego komputera, a chce się jednorazowo wysłać lub odebrać wiadomość, trzeba skorzystać ze strony internetowe, w tym celu:
-otwórz w dowolnej przeglądarce stronę serwisu, w którym masz konto pocztowe,
-przejdź do działu logowania, do poczty,
-wpisz swój login i podaj hasło.

Ważne jest, aby nie zapomnieć o WYLOGOWANIU SIĘ!

Jak wygodnie korzystać z poczty w domu?

Znacznie wygodniej korzystać z poczty elektronicznej za pomocą wyspecjalizowanego programu do obsługi poczty- klienta. Najbardziej znane programy pocztowe to Mozilla Thunderbird, Windows Live Mail, Apple Mail, Eudora, PostBox Express lub The Bat!

Jak napisać list?

Przycisk nowa wiadomość lub o podobnej treści, wprowadzający nas w tryb pisania listu, jest zazwyczaj dobrze widoczny.W górnej części okna dostępne są jeszcze przyciski: Odpowiedź i Prześlij dalej. Dzięki tym przyciskom bez problemu możemy zacząć korespondencję elektroniczną :)

Jak się bronić przed spamem?


Plaga spamu, czyli niechcianych reklam, jest tak wielka, że większość serwisów i programów oferuje mniej lub bardziej skuteczne mechanizmy filtrujące. THUNDERBIRD automatycznie rozpoznaje przychodzące wiadomości, które najprawdopodobniej są niepożądane. Każda wiadomość rozpoznana jako niechciana zostanie oznaczona. Na początku jednak program ten pracuje w trybie treningu, trzeba nauczyć go wskazując niepożądane listy. Użyj do tego opcji Oznacz/Jako niechcianą oraz Oznacz/Jako pożądaną w zależności czy chcemy dostawać tego typu listy czy też nie :)



Czy elektroniczny list można wydrukować?

Podobnie jak stronę internetową, można również wydrukować list elektroniczny. Wystarczy wskazać list i wcisnąć CTRL+P lub wybrać odpowiednie polecenie.

Jak poprawnie redagować listy?

-Każdy list powinien składać się z trzech obowiązkowych elementów: ADRESU ODBIORCY, TEMATU LISTU i oczywiście TREŚCI,
-Treść listu powinna zaczynać się od powitania, na końcu powinniśmy się podpisać,
-Nie powinno robić się wcięć,
-Pisać krótko i rzeczowo,
-Sprawdzać poprawność pisowni,
-Jeśli chce się wysłać list do wielu osób jednocześnie, ich adresu KONIECZNIE umieść w polu KOPIA UKRYTA,
-Starać się nie używać formatu HTML,
-Pakować pliki przed ich załączeniem do listu.

Czym ozdobić list?

List można ozdobić, jeśli nie jest to korespondencja urzędowa czy oficjalna.
A czym?
- Buźki
Emotikon- (ang. emoticon), uśmieszek (smile, smiley), buźka – złożony ze znaków tekstowych (ASCII) wyraz nastroju, używany przez użytkowników Internetu. Najczęściej przedstawia symboliczny ludzki grymas twarzy, obrócony o 90° w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, w licznych wariantach. Niektóre programy służące do komunikacji automatycznie zmieniają emotikony na ich graficzny odpowiednik.
- Załączniki
Jest to plik dołączony do cyfrowego listu. Teoretycznie plik może być dowolnego rodzaju, praktycznie jednak istnieją pewne ograniczenia
-- Każdy serwer pocztowy ma określoną górną granicę wielkości załącznika,
-- Niektóre serwery blokują załączniki, które mogą zawierać wirusy
-- Niektóre serwery analizują zawartość załącznika pod kątem zabronionych lub kontrowersyjnych treści.
- Papeterie
Ładny papier listowy na szczęście przestał być domeną tradycyjnej poczty. Wiadomości elektroniczne również mogą mieć ozdobną formę :)


Czy wszystkie listy są takie same?

W większości systemów pocztowych wiadomości można wysyłać i odbierać w dwóch głównych formach: w postaci czystego tekstu oraz w formacie HTML. Pierwszy pozwala uzyskać tzw. lekki list, który zostanie szybko wysłany i bezproblemowo odebrany, natomiast drugi, czyli HTML nie zawiera żadnego formatowania, pogrubień, kursywy, kolorów itp.

Jak stworzyć wirtualną pieczątkę?

Kolejnym ułatwieniem, jakie oferuje nam klient pocztowy, jest możliwość stosowania wielu różnych automatycznych podpisów pod listami, które można traktować jak wirtualne pieczątki :)
Wystarczy przygotować i zapisać na dysku zwykły plik tekstowy zawierający krótki tekst, jaki miałby się pojawić automatycznie w roli tzw. sygnatury, a następnie wskazać do w narzędzia/ konfiguracja kont

Jak wysłać list do kilku adresatów jednocześnie?

Wystarczy wpisać albo wybrać z książki adresowej wszystkich odbiorców i wstawić do pola DO, ale należy pamiętać aby zmienić opis w DO na UKRYTA KOPIA. Zabezpieczy to dane adresowe przyjaciół etc. przed ujawnieniem ich pozostałym odbiorcom.

Czy można czytać listy bez połączenia z internetem?

Tak, można to zrobić, ale można przeczytać tylko te listy, które zostały odebrany wcześniej. Jeśli chodzi o wysyłanie, to można napisać list, dodać załączniki etc., następnie normalnie dajemy WYŚLIJ, ale list zostanie dodany, tylko, do kolejki wysyłanych listów, dojdzie on do adresata dopiero, kiedy będziemy mieć na nowo połączenie z internetem :)

Jak elektroniczna książka adresowa ułatwia pracę?

Prawdę mówiąc, niewielu użytkowników skrupulatnie dba o swoją książkę adresową, regularnie dodając i edytując kontakty w celu uniknięcia pojawienia się duplikatów. Dodawanie do książki adresowej jest naprawdę proste i wygodne.

Jak usunąć konto pocztowe?

W większości serwisów po upływie, na przykład, 6 miesięcy braku aktywności użytkownika konto jest automatycznie i bezpowrotnie usuwane. Można to także zrobić samodzielnie w dowolnym momencie. Wystarczy znaleźć i kliknąć guzik USUWANIE KONTA.
 
Czy poczta elektroniczna ma wady?

Korzystanie z poczty elektronicznej, podobnie jak z każdej innej formy kontaktów z ludźmi, wymaga od nas przestrzegania pewnych norm zachowania. Mają one oczywiście na celu ochronę dóbr osobistych- zarówno naszych, jak i odbiorców pisanych przez nas listów. Trzeba pamiętać, że raz wrzucona do sieci treść żyje w niej dłużej niż nam się to wydaje. Koresponduj więc z głową. :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz